• Ukens avis uke 9

    Del dette:
  • Debatt: – Koster ekstra tusenlapper

    – Flyviking og Ola Giæver var sjanseløse. Avinor kan sitte på løsningen, skriver Sylvi Jane Husebye.
    – Flyviking og Ola Giæver var sjanseløse. Avinor kan sitte på løsningen, skriver Sylvi Jane Husebye.

    Widerøe har bygget monopol, med konkurranse-sperrer, skriver fylkespolitiker Sylvi Jane Husebye (Ap) i dette debattinnlegget.

     

    Sørpå klages det over å betale et par hundrelapper ekstra for å fly, på grunn av lite konkurranse innenlands.

    Vi nordpå må vi ut med ekstra tusenlapper på grunn av null konkurranse på småflyplassene.

    De skyhøye prisene skyldes at Widerøe får fortsette å bygge, og verne om, sitt monopol på det norske kortbanenettet.

    FlyViking og Ola Giæver var sjanseløse. Avinor kan sitte på løsningen.

    Jeg vil spørre Konkurransetilsynet om de vil se på saken.  For noe er fundamentalt galt, når det fort koster mer å fly innen Finnmark fylke, enn Oslo-New York.

    Monopol-trekløver

    Ola Giæver gjorde et ærlig forsøk på å utfordre monopolet, men det var to store hindre som effektivt stoppet folk fra å velge Flyviking.

    For da Flyviking kom på banen, var det ikke lenge før Widerøe inngikk en samarbeidsavtale med Norwegian. Fra før hadde de avtale med SAS. Norwegian-avtalen burde vært gransket for lovlighet.

    Lett å se at dette kunne gi Widerøe en monopolistisk situasjon. Hvorfor ba ikke samferdselsministeren om det?

    Myndighetene er da ganske så ivrige på å sjekke andre bransjer, som f.eks fare for for lite konkurranse i matvarehandelen?

    Koffert til besvær

    Monopol-trekløveret Widerøe, SAS og Norwegian lot ikke sitt bakkemannskap håndtere baggasje til eller fra FlyViking. Dermed kunne ikke FlyViking-passasjerer ta med baggasje.

    FlyViking ordnet etter hvert egne folk for å ta imot og gi ut baggasjen. En fordyrende hindring for selskapet.

    Men verre – det var også en praktisk hindring for oss passasjerer. Vi fikk ikke sende baggasjen helt frem til dit vi skulle. Du måtte hente baggasjen ute i ankomsthallen i Tromsø og så sjekke inn baggasjen på nytt når du skulle videre med et annet flyselskap til Oslo.

    Tidkrevende og tungvint. Og hva hvis det ble forsinkelse?

    Økonomisk risikosport

    Den andre, kanskje største hindringen, var å få seg selv, som passasjer, videre med et annet flyselskap. Og det skal man oftest, når man skal reise i Norge ut fra en mindre flyplass i distriktene. Billettprisene med FlyViking var lave, supert!

    Men Widerøe, SAS og Norwegian nektet å ombooke egne billetter, dersom du kom for sent pga en forsinkelse hos FlyViking. De fikser det hvis du kommer for sent med ett av de tre.

    Og også andre veien; dersom Widerøe, SAS og Norwegian ble forsinket f.eks. til Tromsø og du hadde videre billett til Hammerfest med FlyViking, så tok de etablert flyeselskapene ikke noe ansvar for at du kom for sent med konkurrentens fly. Det ble ditt problem, din regning.

    Dermed ble det en økonomisk risikosport for passasjerene å fly noe annet enn Widerøe på kortbanenettet.

    Finn fellesløsninger på flyplassene

    På flyplassene er det meste faktisk felles infrastruktur som alle flyselskapene kan benytte seg av: Innsjekkingsskranke, automatisk baggasje-innsjekk, baggasjebånd som transporterer kofferetene, sikkerhets-kontroll, gatene der du går igjennom for å komme av og på fly.

    Alt dette betaler flyselskapene til Avinor for å bruke.

    Men det å ta en koffert fra et fly, og bort til baggasjebåndet, DET er “privatisert”.

    Den ene, lille operasjonen er faktisk en showstopper for fri konkurranse på kortbanenettet i Norge.

    Avinors fellestjenester

    Hva om Avinor kunne overta også denne delen av transport-kjeden, for alle flyselskapene? Og gjøre som med sikkerhetskontrollen, sette det ut på anbud?

    Slik at det kan bli en reell konkurranse på flybilletter, også i distriktene.  Og kanskje Widerøes fly kunne fly slik det står i rutetabellen? Uten de mange forsinkelser og kanselleringer?

    Det ville virkelig bli bra for oss som bor her. For Widerøe har vel aldri hatt så få kanselleringer og så lave priser, som da FlyViking også fløy.

    En tilfeldighet?

    Man kan være for eller mot fri konkurranse. Men når vi har bestemt at det faktisk skal være fri konkurranse, også på de små flyplassene, så får vel de som styrer landet sørge for å  følge opp?

    Av Sylvi Jane Husebye

    Debatt:

    Du kan nå skrive og sende til oss leserinnlegg direkte fra vår nettside Hammerfestingen.no/debatt, men du kan selvsagt fortsatt sende til post@hammerfestingen.no.

    Legg gjerne ved et bilde. Husk at innlegget kan ikke være lengre enn 3000 tegn inkludert mellomrom. 

    Vi forbeholder oss også retten til å redigere innlegg.

    Hammerfestingen arbeider etter Vær-Varsom plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med ansvarlig redaktør.

    Del dette:
  • Ble ikke Oscar



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Havnet utfor veien



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • ANNONSE:

    Del dette:
  • Politiet på Twitter



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Planen for framtidens Hammerfest er snart klar



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • ANNONSE:

    Del dette:
  • Har fått mange ulike innspill til planarbeidet



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Disse sier nei til Nussir



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • ANNONSE:

    Del dette:
  • På vei ut av dvalen



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang



  • Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • ANNONSE:

    Del dette:
  • Vinterferie for alle



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Hammerfest-kryssordet 1



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Hammerfest-kryssordet 2



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Struves verdensarv 1,4 millioner



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Viser VM på storskjerm



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Glimt



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Ka skjer?

    Del dette:
  • Ukas bok og ukas Rino



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Rallykjøring til Mongolia



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • ANNONSE:

    Del dette:
  • Ikke i tråd med reguleringsplanen:



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

FRA HAMMERFESTINGEN MARKED