• Ukens avis uke 12

    Del dette:
  • Widerøes mystiske monopol:

    – Avinor må overta ansvaret

    På og rundt rullebanen har Widerøe en monopolistisk posisjon på kortbanenettet i Norge. Hvor lenge skal myndighetene tillate det, spør fylkestingsrepresentant Sylvi Jane Husebye, Finnmark Arbeiderparti.
    På og rundt rullebanen har Widerøe en monopolistisk posisjon på kortbanenettet i Norge. Hvor lenge skal myndighetene tillate det, spør fylkestingsrepresentant Sylvi Jane Husebye, Finnmark Arbeiderparti.

    Er det lite lønnsomt å fly på det norske kortbanenettet siden ingen andre enn Widerøe «vil» fly?

    Eller er det andre grunner til at Widerøe får fly alene? Hvem eier nødvendig utstyr, hangarer, deicing  og annen infrastruktur som et fly er avhengig av? Widerøe er praktisk talt enerådende på å eie og levere slike tjenester på kortbanenettet. Hvorfor reguleres ikke konkurransen her, slik som for strøm-leveranser og matvarer?

    Avinor kan være redningen.

    – Vær glad, Widerøe flyr jo, tross alt, sier de som bor i en stor by.

    – Se hva ødelegger de på sin vei, svarer vi i distriktene.

    Fullpris Hammerfest-Oslo er ca. 6.000 kroner, Oslo-Mosjøen er ca. 4.900 kr (en vei). (Et søk Hammerfest-Mosjøen gir ingen treff på Widerøes nettsider).

    Mens fullpris Tromsø-Oslo-Vasa (Finland) koster ca. 2.900 kr.

    Med sine monopolpriser, kveler Widerøe distriktene, næringsliv, og vanlige folks økonomi.

    Og hvis du plutselig blir bestemor utenom planlagt termin, har du råd til å besøke det ferske barnebarnet ditt? Ikke hvis du bor på feil sted. Er du heldig, finner du billigbilletter et halvt år frem i tid.

    Fra Oslo roper politikere og andre varsku hvis en matvareaktør har mer enn 40 prosent markedsmakt.

    Hvor stor markedsmakt har Widereø på det norske kortbanenettet? 98 prosent? Sånn har det vært lenge, men hvem gjør hva med det? Møreforsks rapport fra 2015 om anbudsopplegg gir noen forslag. Har de blitt fulgt opp?

    Se på strømregningen din, den har blitt to-delt. Du betaler til et firma for å kjøpe strømmen du bruker. Og så betaler du til et annet firma, som da eier strømkablene, for at strømmen din bruker strømkablene for å komme seg til huset ditt. Det er delt, nettopp fordi det skal være fri konkurranse.

    I tillegg er det ikke særlig reell konkurranse på FOT-rutene (offentlig innkjøpte flyruter i distriktene). Møreforsk, Transportøkonomisk institutt og flere har påpeket det konkurransevridende tillegget: Krav om ett spesielt navigasjonssystem. I anbudsrundene i 2012, og 2013 hadde bare ett flyselskap det allerede installert (gjett hvilket).

    Widerøe er også eier av denne teknologien. Kontroll-organet ESA er på saken, og vurderer å gi Widerøe en saftig bot fordi de ikke har delt teknologien sin, som en svært dominerende markedaktør skal.

    Widerøe er den eneste firma som har, og eier, nødvendig infrastruktur på kortbanenettet i Norge.

    Datterselskaper Widerøe Ground Handling, Widerøe Technical services AS , Widerøe property AS.

    Joda, Widerøe kan nok være pålagt å dele, å leie ut, til andre selskaper. Men til hvilke priser, og når på døgnet vil de levere?

      Dette er ting som vi har kjøpt og betalt selv, kan Widerøe si. – Andre flyselskap får kjøpe sitt.

    Svaret er «ja, men nei». Ja, Widerøe eier. Men, nei, det å lage seg monopolsituasjon er ikke lov i Norge uansett hvor mye penger du har. Ikke i EU heller. Og, Widerøe investerte vel, og fikk nedbetalt alt dette utstyret, mens de hadde enerett på å fly her frem til 1993? Og deretter, finansierte det som en del av prislappen som det offentlige har betalt for, gjennom kjøp av FOT-ruter, gjennom flere tiår?

    Det tryggeste for alle, ville være om Avinor overtok ansvaret for drift av alle servicetjenester på småflyplassene. Ikke bare kantinedrift, renhold, baggasjetransportbånd, snøbrøyting og vedlikehold av flystripa, sikkerhetskontrollen, som de gjør i dag. Men også hangarer, deicingsystem, bensinfylling etc. Felles baggasjehåndtering til, fra og mellom ulike flyselskap, har jeg foreslått før.

    Dette må på plass for alle flyvninger, ikke bare FOT-ruter.

    Avinor ville nok leid inn selskaper til å gjøre de ulike tingene, slik som det er et vekterselskap som utfører sikkerhetskontroller. Men så lenge Avinor som en objektiv aktør leier ut disse tjenestene til alle flyselskaper på lik basis, og tar den samme prisen fra alle, vil det plutselig være en helt annen konkurransesituasjon på det norske kortbanenettet.

    Da vil «nye» FlyViking, eller deres like, plutselig ha en reell mulighet til å lykkes.

    Av fylkestingsrepresentant Sylvi Jane Husebye, Finnmark Ap

    Del dette:
  • NRK

    Finnmarkssendinga lages i Alta, det er jeg glad for. Vi får høre stort og smått fra den største byen i Finnmark. Det er ikke rart at programlederne koser seg og småsluddrer i sin egen NRK-stue, ja det må være en ære å få komme på besøk.

    Og vi som ikke bor i Alta, vi på småplassan, vi får lov å høre på – ja går det an å få en bedre Finnmarkssending?

    Jeg skjønner ikke de som klager og kaller NRK Finnmark for fattigslig og tynn, og som påstår at det eneste som er rikt der, er folketallet i NRK Alta.

    Jeg har hørt at 20 journalister går og gresser der, men det kan ikke stemme, de må være mange fler for å få til det varierte og høye nivået, som er på deres sendinger i dag. Og klart at det må være tre programledere tilstede i studio; for værmelding, konkurranse og platespilling med egen diskjockey.

    Vi får de nyeste nyheter hver time om Alta. De dypeste og mest interessante den siste tiden, har vært Altalærernes Facebook-sider og Aronnesrocken som skal flyttes til sentrum. Er nå det lurt?

    Det siste halvåret har finnmarksløpet vært i gang; hvem stiller og hvem vinner. Det har vært kjempespennende time etter time etter time, uker før løpet. I tillegg  hver dag, viktige reportasjer fra Altas katedral, sangkor, barnehager, barneskoler, videregående skole, sykehjem og på gata i Alta.

    Og for ikke å glemme, mikrofonstativ for Altas politikere.

    Det er de mest kostelige innslag vi kan tenke oss, vi andre som sitter rundt i Finnmark, i et gledesløst og trist nærmiljø, og hvor Finnmarkssendinga er det eneste som holder oss oppe.

    Ja, vi utenfor ring Alta er lite inspirerende for NRK, det skjønner jeg godt.

    Noen mener at NRK Finnmark ikke vil klare å gjøre seg mer latterlig lokal enn i dag, men der tar dem feil; NRK Finnmarkssendinga gjør alt for Alta. Dem er flink i NRK.

    Det ryktes forresten at NRK skal skifte navn. Navnet er både gammeldags og misvisende nå i vår EU-tid. Det nye skal skinne og glitre. Prisen blir en halv milliard, men det regnes nærmest som fjottpenger av vår regjering.

    Man må jo stase opp brura før salg.

    Av Inger Elisabeth Nilsen

    Del dette:
  • Har blitt nærbutikk



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Disse må møte i tingretten



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Del dette:
  • Klar for nye utfordringer



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • To firma med liftutleie



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • ANNONSE

    Del dette:
  • – Det er horribelt



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Fest i Vegaveien



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Klare for VGS



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • 61 år og fagarbeider



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • 105 tusen til kreftsaken



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Hammerfest-kryssord 1



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Hammerfest-kryssord 2



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Lokal kryss-quiz



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang



  • Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Ka skjer?

    Del dette:


  • Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Pernille jobber med roboter



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • NM1



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • NM2



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • NM3



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Oppfyller barndomsdrømmen



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

  • Sistesiden



    Du må være abonnent eller kjøpe dagspass hos Hammerfestingen for å kunne lese denne saken.

    Klikk her for å logge inn / kjøpe tilgang

FRA HAMMERFESTINGEN MARKED