Publisert: onsdag 4. september 2019 Klokken: 13:53

Debatt: Skylder Widerøe deg penger?

Om flyet ditt har vært forsinket, eller kansellert, er sjansene store. Ca 2000 eller ca 4000 kroner for mannskapsmangel eller teknisk feil. Men du vet kanskje ikke hvordan du skal klage? Du er ikke alene. Er ikke det litt rart? Kan vi foreslå, kanskje kreve, at Widerøe skal gjøre som #Ruter i Oslo?

En av mine hjertesaker som kandidat for AP til det nye fylkestinget i Troms og Finnmark (26 plassen), er bedre flytilbud. En del av dette, er at vi skal få kompenasjonen vi har rett på, når flyet ikke går.

#Ruter er buss, trikk og t-bane-selskapet med tilnærmet monopolsituasjon rundt Oslo. De gir mye og god info. Også om hvordan klage på forsinkelser. Egne info-foldere på busser og t-baner. Dette bør vi også kunne kreve av et flyselskap, som har så mye monopol og mange offentlige kontrakter?

Widerøe har hatt veldig mange kanselleringer bare på sine FOT-ruter. Så mange at Samferdselsdepartementet har gitt dem store bøter. Da vet du, det har det vært mange ikke-dårlig-vær-kanselleringer og forsinkelser! Men, hvor mye har de utbetalt til oss passasjerer? Det siste året? De siste 3 år?

Kunne noen fra Widerøe være brydd med å svare på det?

For det er vi passasjerer som får de virkelig negative konsekvensene av at Widerøe kniper på mannskaps-backup og gamle fly. Det er vi som kommer for sent til møter vi skulle ha ledet. Vi går glipp av konfirmasjoner og sydenturer. Widerøe er god på å legge seg flat og beklage. Men det å få kompensasjon i form av penger, er vanskeligere.

Mens vi venter på at Wideøe skal bli like kundevennlige som #Ruter:

Her en liten «how to»-guide. Nb. Husk å ta vare på ombordstigningskortet.

Meld fra:

Del 1: Gå til Wideroe.no, velg Kundeservice, velg «kontakt oss».  På denne siden, velg «reklamasjon». Så kommer du til et enkelt skjema. Fyll ut navn og nummer og flyinfo.

Del 2: Husk å skrive hvor mye du krever i kompensasjon. 250 euro for 2 timer for sent på flyvninger kortere enn 1500 km. Dvs. Kirkenes-Vadsø, Tromsø-Hammerfest, Harstad-Andenes. Legg gjerne lenke til Forbrukerrådets sider om hva du har krav på (forbrukerradet.no/forside/reise/fly/).

Klag  på avslag

Del 3: Høyst sannsynlig vil Widerøe enten nekte deg kompensasjon, eller svare at du bare har krav på en mindre sum. De henviser ofte til EUs regelverk. Da er det bare å svare, med å gjenta det du har skrevet.

Hvorfor jeg skriver dette? Fordi jeg tilhører et parti som gjør alt vi kan for at «alle skal med». Alle, ikke bare de som har råd til advokater. Alle skal kunne få det de har rett på.   

Så, når Widerøe tydeligvis har litt problemer med å få informasjon ut til publikum, så hjelper jeg dem gjerne

Sylvi Jane Huseby,

Fylkestingspolitiker for Finnmark AP og fylkestingskandidat for Troms og Finnmark AP

Debatt

Du kan nå skrive og sende til oss leserinnlegg direkte fra vår nettside Hammerfestingen.no/debatt, men du kan selvsagt fortsatt sende til post@hammerfestingen.no. Legg gjerne ved et bilde.

Husk at innlegget kan ikke være lengre enn 3000 tegn inkludert mellomrom.  Vi forbeholder oss også retten til å redigere innlegg.

Del dette: