Hammerfestingen

Fredrik har testet ut hvordan det er å jobbe hos Extra på Storsvingen. Foto: Fredrik Sandstrand

Fredrik tester yrker:

Gjør comeback som butikkansatt

I journalistikken, som mange andre plasser, er det essensielt med god research, og selv uten å ha noen håndfaste tall å slå i bordet med så er nok researchen bak denne reportasjen topp 3 i hele verden.

Hammerfestingen
Hammerfestingen AS

Publisert:

Sist oppdatert: 25.02.2021 kl 09:35

Forberedelsen og researchen startet sommeren 2000. Nesten hver dag i 20 år forberedte jeg meg på prosjektet «Fredrik tester yrker - butikkansatt i dagligvare».

Jeg har tilbrakt 99.2 % (med forbehold om feilregning) av mitt aktive arbeidsliv hos Bunnpris så jeg har prøvesmakt kilovis med smågodt, stablet flere Sopps makaronipakker enn de fleste, og «ønsker du kvittering» kan jeg si på minst to forskjellige språk.

Samfunnskritisk jobb

Når man snakker samfunnskritiske jobber så tenker de fleste brann, politi, leger, sykepleiere og andre som jobber innen helse og omsorg. Men hva med ansatte i dagligvarehandelen?

Annonse

Hele Norge fikk føle på viktigheten av dagligvarebutikkene da Norge for 11 måneder siden fikk Covid-19 dratt ned over ørene. Over natta innså vi hvor avhengige vi er av den jobben de gjør. Den jobben som enkelte har sett litt ned på og sagt ting som «Skal du ikke gjøre noe med livet ditt?

Du skal vel ikke sitte i kassa på butikken resten av livet ditt?».

Faktum er at ganske mange på et eller annet tidspunkt i livet sitt har vært innom kassa på den lokale butikken. Noen bare som sommervikar mens de starter ut i arbeidslivet, mens andre blir der livet ut.

Hvordan ser arbeidsdagen til butikkansatte ut? Arbeidsdagen til de som gjennom 2020 ikke måtte ut i permisjon men som heller måtte trå til og jobbe mer. Arbeidsdagen til de virkelig bidro til å holde hjulene i gang.

Annonse

Åpenlyst utroskap

Jeg var så heldig at Pernille Lomheim, butikksjef på Extra Storsvingen, lot meg tilbringe en dag med henne og hennes ansatte. Lomheim viste ingen synlige bekymringer for at jeg egentlig var en spion sendt fra Bunnpris for å infiltrere deres bedrift.

Jeg ble ikke sjekket for mikrofoner, eller om jeg hadde meg med små kameraer som jeg plasserte rundt om i butikken. Okay, nok James Bond-filmer på en stund.

Lomheim tok meg med bak på lageret, og gav meg noe jeg aldri trodde jeg kom til å få, eller takke ja til. Jeg fikk arbeidsantrekket til en annen butikkjede enn Bunnpris, og jeg tok det på meg. Det er altså slik det føles å være utro. Ikke kunne jeg prøve å bortforklare utroskapen med at jeg var full heller. Men jeg kan love at det aldri kommer til å skje igjen.

Ny mentor

Mens butikksjef Lomheim viste meg rundt så kom Arbeidstilsynet på besøk. Kunne det være tilfeldig at de dukket opp samme dag som jeg var utro? Til min store lettelse så var de ikke der på grunn av meg, men de skulle ha et møte med Lomheim. Hun forsvant med Arbeidstilsynet og jeg fikk meg en ny mentor, Yngve Sageng.

«Snakk godt om oss og butikken» var den lattermilde beskjeden Sageng fikk fra sjefen sin i det jeg ble overlevert. Sageng forteller om en arbeidsdag som går ut på veldig mye av det jeg er vant med, men deres fordeling av arbeidsoppgaver er veldig annerledes enn hva jeg har vært borti.

Butikksjef Pernille Lomheim, som ikke trodde jeg var utsendt spion. Foto: Fredrik Sandstrand

Sageng har viser meg en timeplan hvor alle dagens arbeidere er satt opp, og de har forskjellige avdelinger og arbeidsoppgaver hver time. Fra 09 til 10 skulle Sageng jobbe i det som var hans arbeidsområde. Meieri og andre kjølevarer. Og Sageng sluntrer ikke i jobben sin.

Annonse

Ikke nok med at det skal være godt fylt opp med varer, det man på butikkspråket (hvis det er et språk som heter det) kalles «varetrykk», han var opptatt av å snu hver vare slik at alle stod med etiketten ut mot kunden.

Støtter Alta

Sageng forteller at med hver sine ansvarsområder så får man et slags eierskap til det, og man gjør kanskje ubevisst en ekstra innsats for at sitt eget område skal se best mulig ut. Jo finere det ser ut, jo mer innbydende er det, og sjansen for å selge øker. Og noe som har solgt bra i det siste er 1 liters melkepakker.

Etter at det kom frem i sosiale medier at 1 liters melkepakker produserer i Tana og Alta kontra 1.75 liters melk som ikke produseres i Finnmark så har salget for å støtte lokale arbeidsplasser økt markant.

– Vi Finnmarkinger er patrioter. Om man er fra Hammerfest eller Alta så er man Finnmarking.

Selv med all kranglingene, for det meste av det barnslige slaget, mellom Hammerfest og Alta så virker det som at Hammerfestingene som handler på Extra Storsvingen er bevisst på valget om å støtte meieriet i Alta.

– Jeg tror at flesteparten av folk i Hammerfest og Alta ikke har noe mot hverandre, og kan omgås som gode venner, forteller Sageng.

Det lyser gjernnom at Yngve Sageng liker jobben sin. Foto: Fredrik Sandstrand

Men det er jo gjerne de som roper høyest man hører. Det er veldig ofte de som er misfornøyde, sinte, eller bare generelt kverulerende. Eller politikere. Folk flest, av de som handler på hos Sageng & co virker å støtte sine naboer på andre siden av Sennalandet.

Redusere matsvinn

En annen ting Sageng er fornøyd med er Extra og folks fokus på å redusere matsvinn, for det er ikke noe tvil om at det er et samfunnsproblem. Sageng har ansvaret for å sjekke dato på alle «hans» kjølevarer og priser de ned med 40% to dager før de går ut av dato. Dette er en populær løsning blant deres kunder.

Sageng forteller om at han ikke er overrasket over at han har endt opp i et serviceyrke. Tidligere har han vært innom blant annet 7 Eleven, og Narvesen. Han ble først ansatt via NAV for 21 måneder siden, og i fjor ble han fast ansatt hos Extra.

– Jeg trives utrolig godt i jobben. Vi har et fantastisk arbeidsmiljø, og denne jobben - den er den perfekte jobben hvis man liker å prate med folk, forteller Sageng mens han hilser og tøyser med kunder som går forbi.

Rett mann i jobben

Og det er tydelig at dette ikke er noe han sier bare fordi media er til stede eller fordi han har fått beskjed om å si det. Det lyser lang vei at han stortrives i jobben. Etter mine 20 års erfaring i bransjen så vil uten å tenke meg om to ganger si at Sageng er rett mann på rett plass. Han og serviceyrket går som hånd i skreddersydd hanske.

– Denne jobben gir meg så masse. Å kunne bidra med et smil til en kunde er en fantastisk følelse, forteller Sageng med stor innlevelse.

Så kommer en kunde, og Sageng tar seg god tid med kunden, slår av en lang og god prat. Tøyser og ler. Det så ut som at de bygde hverandre opp med god energi gjennom samtalen. Det var et ganske fint hverdagsøyeblikk, og mens jeg stod der så tenkte jeg;

«Den mannen må aldri bli stuet inn på et kontor, bak en datamaskin, hvor han ikke får møte folk. Hadde det vært inngangspenger for å komme inn på Extra så hadde Sageng vært verdt inngangspengene alene.»

Mye ekstra arbeid

Men det skal sies at det ikke bare er en dans på røde roser hvor man spankulerer rundt og kosesnakker med kundene. Etter at Covid-19 kom så har det blitt mye mer arbeid på Sageng, Lomheim og de andre på Extra. Spesielt vasking og spriting av berøringsflater.

Jeg klødde meg fordi det klødde, ikke fordi jeg lurte på hva jeg holdt på med. Til Christian Svendsens fornøyelse. Foto: Yngve Sageng

Lomheim fortalte at de i løpet av dagen vasker alt av flater som kundene tar 3 ganger. Bankterminalen vaskes hver time, og alle vogner og kurver vaskes mellom hver kunde. Det tar ganske mye tid, tid som kunne vært brukt til andre arbeidsoppgaver. Men etter nesten ett år med Covid-19 så føler Sageng at vasking og spriting er blitt den nye normalen.

– Vi har et stort fokus på renhold, slik at vi skal gjøre det tryggest mulig for kundene å ferdes hos oss, forteller Sageng mens han peker på genseren jeg har fått på meg.

På den genseren stod det «Takk! for at du holder avstand».

Fordommer

Selv om Sageng nærmest smilte fra jeg kom til jeg dro så fikk han en litt alvorlig mine da jeg spurte han om hvilke utfordringer han føler de møter på i hverdagen, eller hva som er det verste med jobben. Og det har ikke noe med selve jobben, men det han føler er folks oppfatning av jobben.

– Jeg føler på fordommene mot butikkyrket. «Skal du bare jobbe i butikk?», «Har du ingen ambisjoner?»

Sageng forteller at for han så er det å ha en jobb man trives i mye viktigere enn hvilken status jobben har, eller nødvendigvis hvor høy lønnen er.

Dette er noe jeg personlig kjenner meg igjen i fra da jeg var yngre. Nå er jeg så gammel at samfunnets syn på hvor eksklusiv jobben jeg har er, gir jeg meg en god faen i. Men det er trist at enkelte folk som jobber i dagligvarebransjen skal føle på at det nesten må unnskylde yrkesvalget sitt.

– Så lenge jeg har en jobb jeg trives og tjener nok til å ha tak over hodet, mat på bordet, at barnet mitt har det bra, og at vi har råd til å kose oss, så velger jeg det over en jobb hvor jeg ikke trives så godt, til tross for bedre betalt, sier Sageng.

Ekspedering av kunder

Midt i alvorspraten så ble klokka 10 og Sagengs neste arbeidsområde var kassearbeid hvor forefallende arbeid i kasseområde og ekspedering av kunder er hovedfokus. Her fikk jeg prøver meg litt bak kassa, en arbeidsoppgave jeg følte jeg hadde god kontroll på. Kundene som var i hovedsak kjenning. Ikke av politiet, men meg. Jeg følte meg egentlig hjemme bak kassa, selv om jeg hadde på meg feil klær.

Sageng som den servicemannen han er så kanskje at dette ikke var all verdens til utfordring for meg og overtok kassa slik at jeg kunne gå og prate litt med de andre ansatte som var på jobb.

Mye tid går med til vasking og desinfisering av vogner, kurver og andre overflater Foto: Fredrik Sandstrand

Frukt og grønt

En av de var NK, Ina Årnes. Hennes ansvarsområde er frukt og grønt, en avdeling som butikksjef Lomheim og Extra er veldig stolte av. Årnes og de andre legger ned mye tid og arbeid for at den avdelingen skal se bra ut. Lomheim fortalte meg at 10-12 av de 16 timene butikken har åpent har de folk som går over frukt og grønt og sjekker at alt er som det skal være.

Årnes kom inn i dagligvarebransjen i 2017 etter å ha jobbet som vekter, og hun hadde selv de fordommene som Sageng tidligere snakket om.

– Jeg så ned på butikkyrket, forteller Årnes ærlig.

Men grunnet turnusarbeidet vekterjobben førte med seg, og et barn på hjemmebane så var det vanskelig å fortsette. Hun kunne ikke holde på å jobbe til langt på natt, og av og ha nattevakter. Det lot seg ikke gjøre, så derfor ble det butikkjobb. Og ikke bare stortrives hun, hun har også forandret sitt litt negative syn på yrket.

– De fordommene jeg hadde er definitivt borte. Det er en sånn morsom jobb med en veldig variert hverdag. Man aner aldri hvilke kunder som kommer eller hva slags situasjoner som oppstår. Jeg gleder meg virkelig til å gå på jobb hver dag.

Godt arbeidsmiljø

Før vi skulle ta oss lunsj, en ekstremt ufortjent en for min del, fikk jeg lov å stable ut litt egg. Jeg skal være så ærlig å si at det var mest for at vi skulle ha noen bilder av meg utføre noe arbeid. Selv om Sageng etter å ha knipset noen bilder sa at han kunne ta over, som den gentleman han er, så skulle jeg fullføre oppgaven jeg var gitt. Kanskje mest for meg selv, for å føle at jeg hadde gjort en liten innsats lunsjen Sageng spanderte på meg.

På lunsjbordet lå en pakke av den nyeste Kindersjokoladen som nylig var kommet inn. Erna Charlotte Lund Mortensen hadde kjøpt inn slik at alle skulle få smake. Og det er visstnok vanlig. Kommer det noe nytt og spennende inn så kjøper en eller flere ansatte det, så smaker de alle på pauserommet.

Mortensen fortalte også at de bruker å ha kakefredag. Jeg var der på torsdag. Uflaks for meg. Flaks for den allerede trange buksa mi. Kakefredag er en liten ting, men som betyr mye. Det øker både samhold og arbeidsmiljø.

Gode kunder

I lunsjen var stemningen god, og de snakket om mange av de herlige kundene de hadde. Det virker som de oppriktig setter pris på kundene sine. En følelse jeg kjenner igjen fra min tid i dagligvarebransjen. Det er relasjonen til kundene som gjør jobben så givende. En kunde ble spesielt trukket frem. En blomsterinteressert kvinne som som har bedt Mortensen sette frem en bøtte med vann så hun kan vanne blomstene til Extra.

– Hun har også lært oss masse om blomster. Sånn setter vi stor pris på, forteller Mortensen.

Stabling av egg har jeg gjort før. Og den erfaringen gjorde at jeg knuste svært få av eggpakkene. Foto: Yngve Sageng

En moderne butikk

Extra gjør en god jobb med å henge med på det moderne samfunn. I tillegg til bemannede kasser så har de 6 kasser med selvbetjening. (Pga. smittervernsregler så er kun 4 i bruk slik at man kan klare å holde avstand.) Og selvbetjening er et relativt populært alternativ. Lomheim forteller at store deler av omsetningen deres går gjennom selvbetjeningskassene, og hun spår at det vil øke i fremtiden.

Et annet teknisk hjelpemiddel som har blitt tatt godt imot blant ansatte, og kunder er deres intercom. For et utrent øye kan det være vanskelig å se forskjell på en Sageng og en CIA-agent. Begge veltrent, begge med kommunikasjon på øret.

Denne kommunikasjonen sparer både kunder og ansatte for tid. Hvis en kunde lurer på om de har noen tomme bananesker så går det litt tid ved å ringe en alarm for at en på lageret skal gå gjennom hele butikken og til kassen for å høre hva de lurte på, for så å gå tilbake på lageret for å sjekke og så gå tilbake til kassen igjen med svar eller esker. Nå får de svar over intercomen med en gang.

Stolt

Før jeg fikk av meg genseren og kunne takke for meg så snakket jeg litt mer med Sageng om hvor mye mer arbeid de har fått etter at Covid-19 kom. Ikke bare med konstant vasking, men også økt omsetning grunnet at folk bruker mer penger hjemme i stedet for å reise.

– Jeg tror, og håper, at samfunnet har forandra litt synet på oss i butikkyrket. Alle behøver mat, så vi har i høyeste grad en samfunnskritisk jobb. #Stolt sykepleier, og slikt dukket opp i medias søkelys det siste året. Med rette. Men vi er ganske stolte av jobben vår vi også, fortalte Sageng.

NK og fruktansvarlig, Ina Årnes. Foto: Fredrik Sandstrand

Angret (nesten)

Etter 20 år i bransjen kunne jeg ikke vært mer enig og da jeg kjørte hjem etter endt arbeidsdag tenkte jeg;

Jeg ønsker ikke på noen måte å promotere utroskap men å være utro med den herlige gjengen på Extra Storsvingen var virkelig en fin opplevelse. Det er nesten så jeg angrer på alt avlyttingsutstyr jeg plantet rundt om i butikken.

Sageng i sett ess - pratende med kunder. Hyggeligere mann skal man lete lenge etter. Foto: Fredrik Sandstrand