Annonse

Har alltid likt å skru, og lot seg ikke skremme av nedskjæringer i oljeindustrien

Tage Alexander Holmgren fikk seg kjapt lærlingplass hos Oss-nor som industrimekaniker. Her fikk han tidlig sjansen til å reise på Goliat og jobbe der. Et av hans høydepunkt under lærlingetiden. (Foto: Kim Stian Strømme)

Artikkelen er skrevet av Hammerfestingen Marked på oppdrag fra Petro Arctic. http://www.petroarctic.no/

De siste årene har det vært nedgang i antall elever som har valgt å studere for å bli fagarbeider for olje- og gassindustrien. I Hammerfest hvor det før var tre fulle klasser og ventelister, er det i dag bare seks elever som går kjemi og prosess VG2.

I dag melder flere industribedrifter om økt behov for spesielt fagarbeidere, og en av de som har gått mot strømmen og ser ut til å ha truffet blink i sitt valg er Tage Alexander Holmgren (20).

Gutten fra Hammerfest har bestandig vært praktisk anlagt og likt å skru. Og han så på det som et stort pluss å kunne studere i hjembyen, med god sjanse for lærlingplass.
Han forteller at han ikke var bekymret over at det var satt i gang innsparinger og nedskjæringer i petroleumsindustrien, og at han så på det som naturlige svingninger som skjer i alle næringer.

Lærlingplass på Oss-nor

Etter å ha gått TIP (Teknikk og industriell produksjon) første året startet Holmgren andre året på kjemi og prosess. Han bestemte seg derimot tidlig for å bytte over til industrimekaniker, noe han i ettertid ikke angrer på. Han fikk seg tidlig lærlingplass på Oss-nor i Rypefjord hvor han trives godt.

– Vi har et flott miljø her, kan ikke si annet enn at jeg stortrives. Vi er to lærlinger som jobber på Oss-nor her i Hammerfest, samtidig som flere av de andre også er på vår alder. Jeg blir fulgt veldig godt opp av de rundt meg samtidig som jeg jobber ganske fritt og selvstendig, forteller Tage Alexander Holmgren.
For han er det en stor fordel å kunne gå lærlingetiden i hjembyen i kjente omgivelser, og ikke minst med hytta og scooteren i umiddelbar nærhet.

– Det er likevel ikke noe problem å være borte og jobbe. Det å få være på Goliat er for eksempel absolutt et høydepunkt i min tid som lærling, påpeker han.

Goliat ga mersmak

For 20-åringen fikk jobbe på Goliat i tre uker tidligere i år. Han legger ikke skjul på at besøket var spennende, og sier at det er liten tvil om at det er offshore han håper å havne på i fremtiden.

– Det var en veldig spennende opplevelse. Jeg håper jo å ende opp med å arbeide offshore når lærlingetiden min er over, og Goliat ga et fint innblikk i å se hvordan hverdagen er ute på rigg. Det ga helt klart mersmak, forteller Holmgren som ikke hadde noen problemer med å jobbe tolvtimersdager.
Samtidig som den kommende industrimekanikeren jobbet på Goliat var det en stor mediestorm mot plattformen, noe hammerfestingen tok med knusende ro.

– Jeg fikk med meg mye av kritikken. Den virket ganske ensidig, og for å være helt ærlig så lot jeg meg ikke påvirke og stresse av det. Mitt opphold der gjorde meg om mulig enda sikrere på mitt yrkesvalg, og jeg angrer virkelig ikke, sier Holmgren som ser frem til å kunne ta fagprøven, og forhåpentligvis en fast jobb i etterkant.

Håper på fast jobb

– Jeg er egentlig ferdig i august 2018, men har et lite håp om å få komme opp før sommerferien. Det kjøres fagprøver både før og etter ferien, men jeg føler meg klar til å ta den tidligst mulig. Når det gjelder arbeid vet jeg at Oss-nor ofte har gitt lærlinger fast ansettelse.

De investerer jo mye i oss, og sier de gjerne skulle kunne bundet oss på lengre kontrakter når vi er her. Jeg håper jeg har gitt et positivt inntrykk av meg slik at jeg også får det. Jeg har i allefall troen på arbeid etter lærlingetiden, avslutter en håpefull Tage Alexander Holmgren.

Innholdsmarkedsføring er en artikkel i annonseform og en markedsstrategi som handler om å skape og å distribuere relevant og verdifullt innhold. I en content marketing-strategi kan man publisere historier gjennom flere ulike kanaler som papiravis, digitalt og sosiale nettverk. Nyttig innhold er alt fra artikler, video, presentasjon av bedriftens tjenester, ansatte, miljø etc.

Hammerfestingen Marked har kompetansen og ressurser til å utvikle gode innholdsmarkedsføringskampanjer og sørge for at budskapet når ut. Herunder  definere målgruppen og sak / strategi.
Ta kontakt med oss for et godt tilbud.

Når du annonserer i Hammerfestingens papiravis vises kampanjen også på nett.

Tage er sterk i troen på fast arbeid etter lærlingetiden.
Sponset av Petro Arctic
Sponset av Petro Arctic
Del dette: