Hammerfestingen

Folkeopprør mot skyhøye flypriser:

– Avskåret fra å delta i resten av samfunnet

Maiken Garder har sett seg lei av høye flypriser. Nå har hun startet Facebook-gruppen «Folkeopprør mot skyhøye flypriser på kortbanenettet». Foto: Linn Marit Hermansen

I frustrasjon over høye flypriser la Maiken Garder tirsdag ut en statusoppdatering på Facebook. Etter mange kommentarer fra folk som var enige med henne, bestemte hun seg for å opprette gruppen «Folkeopprør mot skyhøye flypriser på kortbanenettet».

Hammerfestingen
Hammerfestingen AS

Publisert:

Annonse
Annonse
Annonse

Nylig skulle Garder bestille flybilletter i jobbsammenheng.

– Først kjøpte jeg en flybillett til Oslo, og den var ikke plutselig en gang. Reisen er først om fire uker, og det billigste jeg fikk tak i var mellom 4500 og 6000 kroner. Hadde jeg skulle reist i morgen skulle jeg skjønt de høye prisene, sier Garder.

Deretter skulle hun ordne en flybillett til Tromsø fra Hammerfest.

– Jeg måtte med et spesifikt fly, og da koster turen min 7500 kroner, sier hun.

– Konsekvenser for hele samfunnet

Garder er daglig leder for dansekompaniet Elle Sofe Company. Hun har vært i kontakt med samarbeidspartnere som sier de må begrense reising for turnéer på grunn av prisene.

– De høye prisene har konsekvenser for hele samfunnet. Det gjelder jo ikke bare oss her i nord, men også småflyplasser på Vestlandet og. Vi er avskåret fra å delta i samfunnet, sier Garder.

Det er ikke privatreiser som er fokuset hennes i denne saken.

– Det handler ikke om de private reisende som er en frustrasjon i seg selv. Det handler heller om den distriktspolitikken som klager om fraflytting og snakker om at vi må komme i gang med tiltakssoner, hvilke tiltak vi må gjøre, gratis barnehage og det ene og det andre, sier Garder og fortsetter:

– Det reelle problemet er hverdagen. Hvordan skal du kunne argumentere å flytte til et sted hvor en kortbaneflyplass er din mulighet til å holde kontakt med resten av verden? Hvordan skal du kunne beholde ansatte hvis de må betale 50 000 kroner for å kunne ta med familien når de skal reise hjem for å besøke slekt og venner, spør hun.

– Kortbanenettet er helt krise

Garder forteller at det fort kan koste 20 000 kroner å sende folk på møter og seminarer andre steder i landet.

– Det har jo store konsekvenser for bedriftene og etablering i regionen. Vi har lave avgifter her og der, men det kompenserer ikke for kostnadene man får til reising, sier hun.

Garder lurer på hvorfor ikke politikerne snakker mer om dette.

– Og hvorfor har ikke næringsforeningen tatt tak i det, spør hun og fortsetter:

– Det må løftes opp og tas tak i. Det er ikke verdt å kalle det en utfordring engang, for det er et reelt problem for distriktene.

Hun påpeker at om en bedrift skal hente kompetanse for å få løftet bedriften, så vil det koste mye mer enn hva det koster til steder som er tilknyttet større flyplasser.

– Det er dyrt å fly fra for eksempel Alta og, jeg har sjekket prisene der og, men kortbanenettet er helt krise, sier Garder.

Distriktspolitikk

Hun retter og fokus mot prisstrukturen.

– En reise mellom en hvilken som helst småflyplass til Oslo er en ting, men la oss si at jeg skal herfra til Mo i Rana. Det er helt hinsides priser. Prisstrukturen er lagt opp slik at du betaler per strekning og ikke fra a til b, sier Garder.

Hun mener man må kartlegge hva som kan gjøres.

– Det må løftes opp distriktspolitisk, og man må se på hvilke føringer som legges. Dette er en kjempeutfordring.

Pristak

Sør i landet der man har mulighet til å reise med buss eller tog, ikke bare fly, peker hun på at flyprisene er deretter.

– Widerøe-flyene er vår buss, det må vi annerkjenne. Men man må jo kunne legge noen føringer på disse flyrutene som har anbud. Jeg kjenner ikke strukturen godt nok, men det må jo være mulig å gjøre noen politiske grep som sier at her har vi et pristak på disse rutene, sier Garder.

Hun påpeker og at det ikke er et alternativ å sette opp buss mellom Hammerfest og Oslo.

– Vi må anerkjenne at dette landet er langt, og det må henge sammen. Akkurat nå henger det ikke sammen.

Garder mener at om man skal ha en distriktspolitikk, så må man ta tak i det som faktisk betyr noe.

– Det hjelper ingenting om barnehagen er gratis om det koster tre ganger så mye som hva barnehagen ville kostet på en måned for en flybillett, sier hun.

Facebook-gruppe

I frustrasjon la hun tirsdag ut et innlegg på Facebook hvor hun fikk mange kommentarer fra folk som var enige med henne. Dette førte til at hun opprettet Facebook-gruppen «Folkeopprør mot skyhøye flypriser på kortbanenettet» som i skrivende stund har 194 medlemmer og stadig vokser.

– Jeg fikk en personlig utblåsing, også var det mange som var enige med meg og ville være med på det, sier Garder.

Garder kommer fra Asker, men likevel har hun mange års erfaring med kortbanenettet.

– Jeg bodde i Lofoten og hadde Leknes som min nærmeste flyplass før jeg flyttet til Hammerfest, så jeg har vært på kortbanenettet siden 2002.

Hun påpeker at dette ikke handler om servicen til Widerøe.

– Det handler utelukkende om prisen på fly på kortbanenettet. Og akkurat i denne Facebook-gruppa handler det jo heller ikke om privatreiser, det er ikke det som er viktig for meg. Det kommer selvfølgelig som en bonus, men så lenge ikke bedriftene klager på at dette er for høye priser, så skjønner man ikke at det har store konsekvenser, sier Garder.