Hammerfestingen

Politikerne om flyprisene:

– Flyprisene er stygge

Det er bred enighet om at noe må gjøres med de høye flyprisene, men hva gjøres lokalt?

Politikerne har selv opplevd hvor dyrt det kan være å reise i nord, og de er alle enige om at noe må gjøres med dagens flypriser.

Hammerfestingen
Hammerfestingen AS

Publisert:

Annonse
Annonse
Annonse

Nylig skrev avisa Hammerfestingen om Maiken Garder som har startet Facebook-gruppen «Folkeopprør mot skyhøye flypriser på kortbanenettet». Gruppen har i skrivende stund 1500 medlemmer, og vokser stadig.

Kurt Methi (Ap) forteller at han er hjertens enig i at flyprisene er stygge.

– Også lurer man på hvorfor folk flytter fra distriktene. Om du bruker så mye penger for å reise, uavhengig av om det er ferie eller for noe annet, så blir det etter hvert en utfordring, sier han.

Han forteller at han får tilbakemeldinger om at flyprisene er ødeleggende.

– Folk finner ut at det blir for dyrt, det ble kanskje ikke som de trodde å bo i Finnmark. Det kan være fint på mange måter, men flyprisene tar nesten livet av å være her, sier Methi.

– Vi må ha god infrastruktur. Vi ser det i vårt eget distrikt med båtrutene. Det er akkurat det samme som skjer der når vi ikke tilrettelegger for god kommunikasjon, bare i mindre format, legger han til.

Jan Tore Kvalnes (Partiet Nord) og Kurt Methi (Ap) mener begge at dagens flypriser ikke er holdbare. Foto: Linn Marit Hermansen

– Skjønner at det er vanskelig

Methi mener at når det kommer til reisemuligheter, så blir Hammerfest nesten å regne som et distrikt, og han sier det er viktig å fortsette jobben for å få ny flyplass.

– Det er alfa og omega for å få en stabil befolkning. Vi ser jo også på landsbasis så flyttes det fra små bygder til storbyen fordi det begynner å bli kommunikasjonsproblemer. Når vi bare har den flyplassen vi har med begrensninger i forhold til konkurranse, så blir det vanskelig, sier han og legger til at med en større flyplass tror han Hammerfest kommer langt på vei.

Det har tidligere vært satt ned et tverrpolitisk samferdselsutvalg.

– Et av mandatene der var at man jobbet tverrpolitisk opp mot sentrale politikere for å være pådrivere for å få ny flyplass i Hammerfest. Nå er det lagt ned, men det betyr jo ikke at vi politikere ikke må jobbe beinhardt for å få det til, sier Methi og fortsetter:

– Men vi skjønner at det er vanskelig. Vi ser at det er lite vilje uansett hvilket parti det måtte være. Det er derfor vi har jobbet tverrpolitisk for å i alle fall enes om at det er viktig å få til flyplassen. Og den jobben må fortsette, og den må økes også.

Kurt Methi er glad det er startet et folkeopprør. – Jeg var inne og trykte liker der, for jeg er hjertens enig med det. Det er noe utrolig viktig det Maiken har fyrt i gang, sier han. Foto: Bjørn Egil Jakobsen

– Debatten har vært laber

Methi synes personlig det er beklagelig at det ikke er mer trykk politisk rundt flyplass på Grøtnes.

– Så jeg håper jo den diskusjonen og debattene kommer opp i det kommende kommunevalget. Selv om det fortsatt bare er lokalt, så er det utrolig viktig at man jobber med de sakene hele tiden, sier han.

Han har fått med seg Garders folkeopprør på Facebook.

– Jeg var inne og trykte liker der, for jeg er hjertens enig med det. Det er noe utrolig viktig det Maiken har fyrt i gang, sier Methi.

Han mener dette er med på å holde debatten opp mot politikerne gående.

– Nå skal jeg være forsiktig med å angripe hverken Per eller Pål, men du ser at debatten har vært laber de siste årene. Det var en stor debatt opp mot stortingsvalget, og så når valget var gjort så ble det stilt, sier Methi.

Han sier begrunnelsen for at det ble stille gjerne er at situasjonen i verden er vanskelig.

– Men likevel er dette utrolig viktig. Flyplass er suksess for videre eksistens om man kan bruke et så sterkt ord. Det omhandler oss alle sammen her oppe, sier Methi og legger til:

– Det haster og jeg tror at Staten må finansierer mer enn bare FOT-rutene, og i mye større grad være med og finansiere de kommersielle rutene som for eksempel Hammerfest - Tromsø.

– Vi må ikke gi opp

Methi tror ikke ny flyplass i Hammerfest får plass i neste nasjonale transportplan som legges fram våren 2024.

– Men den eneste måten å komme videre på er å holde det varmt. Veien er lang, men vi må ikke gi opp, sier han.

Nylig skulle han på et møte i Kirkenes.

– Flyet ble kansellert på grunn av dårlig vær og mangel på personell, men turen hadde kostet 6500 kroner. En annen som skulle dit reiste fra Trondheim, og han betalte 1200 kroner. Han trodde ikke på meg da jeg sa hvor mye det kostet fra Hammerfest, og han sa jeg bare måtte flytte sørover, forteller Methi.

– Vi straffes

Også Jan Tore Kvalnes i Partiet Nord fortviler over de høye flyprisene.

– Det går jo ut over både næringsliv og bolyst. Når du sammenligner prisene fra Hammerfest til Tromsø, så er det høyere enn andre kystsamfunn som har FOT-ruter. Så vi straffes jo, sier han.

Han sier det er en vanskelig sak.

– Men det er viktig å gjøre noe med det og se på det, det er jeg overbevist om, sier Kvalnes.

Han mener det ikke er til å stikke under en stol at Widerøe tjener gode penger på ruten Hammerfest - Tromsø.

– Det er en dårlig hemmelighet fra deres side. De har et fly som er i lufta en halvtime hver vei, og at det er en av de mest lukrative strekningene deres er det ingen tvil om. Det skjønner alle, sier Kvalnes.

– Vi har et dårligere flytilbud, men prisene går opp. Summen av alt er at flyprisene ødelegger for oss, sier Jan Tore Kvalnes (Partiet Nord). Foto: Brita Bølgen

Færre avganger

Kvalnes trekker og fram at det nå er færre avganger fra Hammerfest.

– Blant annet er formiddags-flyene borte. Så istedenfor tre fly om morgenen og to på formiddagen, så har du nå to på morgenen og ingen på formiddagen. Så vi som tidligere kunne hoppe på litt billigere billetter får ikke den muligheten nå, den finnes kun i lang tid framover. Det er rett og slett færre avganger, og Widerøe sier det ikke er nok passasjerer til at de kan fly oftere, sier han.

Han påpeker at det har skjedd en holdningsendring i næringslivet.

– Folk bruker videokonferanser i større grad. Det er en usikkerhet i næringslivet som har spredd seg med de skatte- og avgiftsøkningene som staten har kommet med, og renteoppgangen og alle de underliggende faktorene som gjør at næringslivet strammer inn. Vi merker selv at det er mye mer usikkerhet når vi snakker med folk, sier Kvalnes.

– Et tveegget sverd

Han mener det er en annen verden i dag enn det var før pandemien.

– Vi har et dårligere flytilbud, men prisene går opp. Summen av alt er at flyprisene ødelegger for oss, sier Kvalnes.

Han tror grunnen til at Hammerfest greier seg er næringslivet.

– Men det er et tveegget sverd, for næringslivet kjøper opp billetter og driver opp prisene, sier Kvalnes.

Han ønsker en løsning på problemet.

– For vi har ingen alternativer til fly. Vi har jo noen tog-romantikkere som enda tror på Nord-Norgebanen som jeg velger å kalle for Tromsøbanen. Men det er kun fly vi kan forholde oss til når det gjelder tid. Du kan ikke forvente at folk skal ta hurtigruten før de kommer seg til en flyplass. Det kan du gjøre for at hurtigruten er en fin tur, men skal du fra a til b må det gå fortere.

– Gjøre noen grep på dagens flyplass

Han tror veien å gå er å fortsette å jobbe mot en type subsidiert rute.

– Jeg er redd for at om man bare legger til flere ruter, så vil det bli spist opp, sier Kvalnes.

Han tror en ny flyplass på Grøtnes kan bli urealistisk.

– Med det prisnivået vi har fått på den nye flyplassen, så vet jeg ikke hvor realistisk det er. Og vi har jo en regjering som sier de skal kutte på alt som finnes og det som er tenkt på av annen infrastruktur, sier Kvalnes.

Han påpeker at man fortsatt må jobbe for å få dette til.

– Men man må kanskje se på å gjøre noen grep oppe på dagens flyplass for å gjøre den i stand til å ha bedre regularitet enn i dag. Det vil være en brøkdel av kostnaden med å flytte den, sier Kvalnes og legger til at det er viktig å si at det ikke er flyplassen som er problemet:

– Det er prisnivået.

Han mener man må kunne se på en forlengelse av sikkerhetssone og rullebane.

– Og de elektriske flyene som kommer sies det at vil ha behov for kortere flyplass, sier Kvalnes.

– Alt man kan gjøre for å lette situasjonen både for det øvrige næringslivet og for privatpersoner er det viktig at man får en enighet om, sier Monique Jørgensen (H). Foto: Jonathan Jæger

Jobbreiser

Monique Jørgensen (H) synes det er irriterende at det skal koste så mye å reise i nord.

– Man blir litt provosert av at det spys ut billigbilletter og reklame overalt. Fly til USA fra Oslo for bare 879 kroner, men hva koster det å komme seg til Oslo da, spør hun.

Hun var på jobbreise til Los Angeles i oktober.

– Da kostet det mer med flybillett fra Hammerfest til Oslo enn det gjorde fra Oslo til LA via København og retur, sier Jørgensen.

Nå skal hun på en ny jobbreise.

– Da skal jeg først til Kirkenes, og så skal jeg videre senere på dagen til Tromsø for å være der et par dager. Den turen koster meg 8000 kroner, og da er det Widerøe hele veien, sier en oppgitt Jørgensen og fortsetter:

– Det er horribelt. Jeg skjønner ikke at på en strekning sørpå koster det en brøkdel av prisen, mens på samme avstand nordpå må du ut med betydelig mer.

– Klart man må se på det

Jørgensen sier problematikken ikke har blitt diskutert i større grad.

– I alle fall ikke internt i Hammerfest Høyre. Men det er klart man må se på det. Og vi må se på det sammen med næringen, sier hun.

Også hun påpeker at det tverrpolitiske samferdselsutvalget ikke eksisterer mer.

– Bør man ikke likevel fortsette å jobbe på tvers av partiene med dette?

– Helt klart. Alt man kan gjøre for å lette situasjonen både for det øvrige næringslivet og for privatpersoner er det viktig at man får en enighet om. Og det er klart at av og til kommer de beste løsningene når man jobber sammen, sier Jørgensen.

– De skal ikke drive veldedighet

– Hva tenker du kan gjøres for å bedre problematikken?

– Så langt har jeg ikke tenkt. Men jeg tenker at i første omgang er det dialog og å finne ut årsaken til at det blir så dyrt, sier Jørgensen.

Hun mener at hvis det er utgiftene flyselskapene har som presser prisene opp, så må det sees på hvordan det kan stimuleres til at prisene blir lavere.

– Da må man gå i direkte dialog med flyselskapene. Men det er klart, de er også avhengige av inntjening og de skal ikke drive veldedighet. Men hva er årsaken til at det blir som det blir. Det er noen svar man må ha på bordet før man kan uttale seg noe mer, sier Jørgensen og fortsetter:

– Er det statlige avgifter på drivstoff for eksempel, så er det jo der man må gå. For det er klart hvis den største andelen av billettprisen går til staten, så må det gjøres noe med tanke på hva de sitter og håper innpå av penger for å fylle opp et ellers slunkent oljefond.

– Situasjonen nå er så alvorlig at det aller beste hadde vært svalbardskatt. Så kan du bestemme selv hvordan du vil bruke pengene dine, sier Arne Myrseth (FrP). Foto: Linn Marit Hermansen

Ønsker prosjekt

Arne Myrseth (FrP) var sist uke i møte med Vest-Finnmark rådet og kommunaldepartementet.

– Der tok jeg opp dette med flypriser direkte med departementet og forsøkte å forklare konsekvensene dette har for å rekruttere og beholde folk i Finnmark, sier han.

Han har tidligere foreslått i kommunestyret at kommunen burde gjennomføre et prosjekt hvor man snakker med folk som skal flytte fra Hammerfest for å høre hva årsaken er.

– Det har ikke blitt en realitet, men jeg har gjort det litt på egen hånd. Og da får jeg jo tilbakemelding om at for eksempel de som kommer sørfra og som har barn som de vil skal ha kontakt med familien lenger sør i landet, men at det blir altfor dyrt å skulle reise, sier Myrseth.

Flere han har snakket med vurderer også å flytte til Alta fordi det er billigere å reise derfra.

– Men de aller fleste sier at det uansett blir så dyrt at de kan like så godt etablere seg i sør, forteller han.

Svalbardskatt

Myrseth mener flyprisene må inn i nordområdepolitikken.

– Møtet jeg var på gjaldt virkemidlene, og det var i den forbindelsen jeg tok opp alt dette. Jeg mener jo at virkemidlene ikke helt har fungert etter hensikten, sier Myrseth og fortsetter:

– Situasjonen nå er så alvorlig at det aller beste hadde vært svalbardskatt. Så kan du bestemme selv hvordan du vil bruke pengene dine, sier han.

Han påpeker at skal man bygge samfunn så kan man ikke bare løfte ut en gruppe og si at de skal få støtte.

– Det er så mye konflikter allerede. Vi trenger ikke nye konflikter mellom de som får glede av virkemidlene og de som ikke får glede av det, sier Myrseth.

Folkeopprør

Han forteller at dette er noe det jobbes hardt med politisk.

– Vi kommer å jobbe hardt med dette med flypriser i tiden som kommer. Det er en kjempeviktig sak for oss, sier Myrseth.

– Hva synes du om at det er startet et folkeopprør mot flyprisene?

– Jeg synes det er kjempebra at folk sier fra, og det er viktigere enn folk tror. Et folkeopprør gir sterke signaler til oss politikere, og når et folkeopprør treffer vår politikk ekstra bra, så lytter vi ekstra nøye, sier han.

Myrseth mener at når det kommer til flypriser, så må politikere i hele fylket samarbeide.

– Det ble tatt opp av en Alta-politiker. Han sa at vi må legge vekk dette politiske skillet, og at vi må klare å se på tvers av kommunegrensene, for dette er viktig for hele fylket, forteller Myrseth og legger til:

– Vi er nødt til å ha flere fungerende samfunn for at det her skal utvikle seg.

Elisabeth Rønning (SV) mener det blir viktig å tenke nytt fremover, når politikerne skal se på tiltak som tiltrekker seg mennesker til nord. Foto: Linn Marit Hermansen

– Et samfunnstiltak

Elisabeth Rønning (SV) forteller at de har tenkt å diskutere flyprisene på landsmøtet til partiet.

– Vi har lyst til å løfte denne saken i sammenheng med hva som skal til for å beholde og eventuelt øke innbyggertallet i Finnmark. Og da må vi stille spørsmål om flypriser bør ses på i sammenheng med tiltakssonen. Vi har både person- og bedriftsrettede tiltak, men dette er et samfunnstiltak, sier hun.

Hun mener det blir viktig å tenke nytt fremover, når politikerne skal se på tiltak som tiltrekker seg mennesker til nord.

– I eget parti vil vi løfte dette opp på landsmøtet, og kanskje får vi flertallet med oss i en uttalelse, som igjen vil forplikte partiet i hvordan vi skal jobbe videre med å styrke Nord-Troms og Finnmark, sier hun og fortsetter:

– Det er ingen tvil om at SV er veldig tydelig på at det skal bo folk i Finnmark og Nord-Troms, både i en beredskaps- og sikkerhetsperspektiv, men også nå med det grønne skiftet og fremtidige næringer, slår hun fast.

– Oppleves nok litt urettferdig

Rønning har også selv kjent på frustrasjonen høye flypriser kan skape.

– Barndomshjemmet mitt er i Vesterålen. Å reise hjem på juleferie koster mye mer enn å reise til Oslo. Senest i dag så jeg på flybilletter for min mor har vært her på et litt forlenget julebesøk. Å fly fra Hammerfest til Stokkmarknes koster 5000 kroner en vei, og da har vi allerede utelukket dagene hun ønsket å reise på.

– Man må ta det man får?

– Man må i alle fall være ute i god tid og veldig fleksibel på avreisedag.

– Hvorfor tror du folkeopprøret kommer nå?

– Folk kjenner på et større press i privatøkonomien enn de har gjort på mange, mange år. Da blir alle ekstra utgifter tunge. Jeg tror også at vi har fått mer fokus på demografiutvikling og nedgangen i befolkningstallet. Det blir et mer og mer aktuelt tema, sier Rønning.

– Hva tror du flyprisene har å si for tilflyttede?

– Jeg tenker at uavhengig om du har etablert familie eller ikke, har du alltids familiemedlemmer du ønsker å møte mer enn én gang i året. Hvis det skal koste 10.000 kroner for en person å reise, kan du tenke deg hva det vil koste om de er flere. Det er klart at det å ikke kunne holde kontakten med familien er vanskelig, og det spiller en stor rolle for folk. Det oppleves nok litt urettferdig, sier hun.

Lodve Svare (Sp) etterlyser at de nasjonale budsjettene skal ta hensyn til andre behov for flyruter i nord enn i resten av landet. Foto: Linn Marit Hermansen

– Må endre FOT-rute-systemet

Senterpartiets Lodve Svare har kjent konsekvensene av flyprisene direkte i sin egen hverdag. For ham har det endret kontakten med hans nærmeste familie.

– Jeg har min gamle mor i Bodø. Etter at jeg flyttet til Forsøl har det blitt en helt annen verden å besøke henne. Det er svindyrt å reise ned, og jeg har kjørt hele strekningen på 97 mil flere ganger fordi prisnivået er så høyt, forteller han.

Lokalpolitikeren løfter fram at systemet for subsidiering av kortbanenettet må endres.

– En ting er prisene i seg selv, som er til dels horrible. Systemet er heller ikke gjennomført, i og med at ikke alle Widerøe-rutene er FOT-ruter, og dermed ikke får subsidier. At enkelte ruter ikke er inne i systemet bidrar til at billettprisen blir høy, sier Svare, før han fortsetter:

– Det er den ene svakheten. Den andre er at det ikke er noen sammenheng mellom reiselengde og pris. Når man tar buss, så ser man den sammenhengen. Men det mangler i flytrafikken. Det skal være rimeligere å fly til f.eks. Lofoten enn til London, Paris eller Sør-Norge for den saks skyld. Også innenfor regionen må man kunne ha overkommelige priser.

– Korte reiser skal være billigere

– Hva tenker dere i Sp må til for å få ned flyprisene?

– Det er staten som må inn med mer penger, og ordningen på FOT-rutene må utformes på nytt så du har et mer gjennomført prissystem. Jeg vet at Widerøe ønsker makspris på kortere reiser, de har uttalt at det ikke gjør noen forskjell for dem, sier Svare.

Han etterlyser også at de nasjonale budsjettene skal ta hensyn til andre behov for flyruter i nord enn i resten av landet.

– Det må settes av ordentlige penger. Dette er vår kollektive lokal- og regionaltransport, vi har ikke tog, og vi trenger fly til normal mobilitet i landsdelen. Det behovet var jo bakgrunnen for å bygge småflyplassene på 70-tallet, og da må det investeres også nå når behovet fremdeles er der, sier Svare.

– Jobbes sentralt med flyprisen

Svare forteller at det arbeides med flyprisene på sentralt hold i Sp og regjeringen.

– Jeg vet at det skal gjøres noe med flyprisene, spesielt på kortbanenettet, og at det kommer endringer i løpet av året. Vi i Sp lokalt presser på for at det som kommer skal bli stort og merkbart nok til at det blir en reel nedgang som kommer folk til gode, sier Svare.

Han drar frem at det kan være en utfordring å formidle betydningen av kortbanenettet for persontransporten i nord.

– Det er en konstant jobb å få folk sentralt til å forstå at Finnmark har fly som basistransport, det er våre «bussruter». Og det må koste noe, fordi vi har veldig få andre reisemåter. Det koster kanskje mer enn sentrale myndigheter ser for seg, men vi får uansett veldig lite av den totale samferdselspotten. Det er en massiv og grov skjevfordeling som Sp jobber med å rette opp, forsikrer Svare.

– Det er jo sånn at man tenker seg om en ekstra gang før man bestiller en flytur med de prisene som er, sier Linn Nybråten Tjønsø (MDG). Foto: Fredrik Sandstrand

– Nødvendig å bruke fly i Nord-Norge

Linn Nybråten Tjønsø (MDG) forteller at partiet lokalt ikke har hatt en diskusjon om temaet.

– Vi skal ha litt flere møter nå fremover, og da kan det godt tenkes at dette vil bli et tema.

Selv har MDG-politikeren bodd i Hammerfest i 13 år.

– Det er jo sånn at man tenker seg om en ekstra gang før man bestiller en flytur med de prisene som er, sier hun.

Nybråten Tjønsø forteller at MDG er for at folk skal kunne reise innenlands på en fornuftig måte.

– Vi ser at det er nødvendig å bruke fly i Nord-Norge, når vi ikke har noen andre alternativ. Heller det enn å betale 500 kroner for å fly til Bangkok, sier hun.

Truls Olufsen-Mehus (KrF) mener det beste hadde vært å bygge ny flyplass på Grøtnes. Foto: Brita Bølgen

– Berører barnefamilier

Truls Olufsen-Mehus (KrF) ønsker folke-engasjementet mot de høye flyprisene velkommen.

– Jeg gjorde en tilflytterundersøkelse i 2012, som viste at en av de største årsakene til at folk vurderte å flytte var at det ble vanskelig å opprettholde kontakten med familie og venner sørpå. Man så helt tydelig at det var på grunn av priser, flytid og ugunstige avgangstider, sier Olufsen-Mehus.

– Når man har verdens høyeste billettpriser og ikke vet om flyene går om vinteren, så øker det stressnivået ganske mye, legger han til.

KrF-politikeren peker på at dette spesielt rammer barnefamilier som har flyttet til regionen, og mener det er et hinder for at folk etablerer seg i Hammerfest.

– Barnefamilier som har nettverket sitt sørpå er de som berøres mest. De har ikke noen til å passe barna for seg, får ikke brukt tilbudene her, og føler at de mister kontakt med familien. Da leter man etter jobber andre steder nærmere sitt nettverk. Når vi vet at Hammerfest har en høy prosentandel tilflyttere, må man erkjenne at flyprisene er et kjempestort problem, mener Olufsen-Mehus.

– Må beregne all gevinst med ny flyplass

– Hva tenker dere i KrF er løsningen på problemet?

– Løsningen er jo egentlig enkel, og det er at vi får bygd en ny flyplass ved Grøtnes som tar større fly. Da går prisene ned, og vi vil få mer forutsigbarhet i avgangene, som igjen vil kunne føre til befolkningsøkning i regionen, svarer Olufsen-Mehus, og utdyper:

– Det er enkelt å si at en ny flyplass er løsningen, men den samfunnsøkonomiske gevinsten av en befolkningsøkning er ikke med i regnestykket. Jeg mener vi trenger en ny beregningsmetode slik at alle de potensielle gevinstene av en ny flyplass synliggjøres.