Hammerfestingen

Over halvparten velger automatgir:

Girstangas tid er forbi

Eli Kristine Moe hos Elis trafikkskole, anbefaler alltid elevene å kjøre opp med automatgir, med noen få unntak. Foto: Privat

Over halvparten av nordmenn tar førerprøven med automatgir, viser nye tall fra Statens vegvesen.

Hammerfestingen
Hammerfestingen AS

Publisert:

Sist oppdatert: 09.01.2023 kl 12:35

Annonse
Annonse
Annonse

Aldri før har så mange kjørt opp med automatgir. 51 prosent velger automatgir, men tallene viser også at de som kjører opp med automatgir, stryker oftere enn de som kjører opp med manuelt gir.

Nå handler trafikkferdigheter om mye mer enn giring, påpeker administrerende direktør Rolf Gregersen i Norges Trafikkskoleforbund.

– På få år har bilen gått fra å være et mekanisk verktøy til å bli en avansert datamaskin. Det påvirker førerrollen, sier han.

– Gammel teknologi

Andelen som tar førerkortet med automatgir har på landsbasis steget fra 18 prosent i 2019 til 51 prosent i 2022, ifølge tall fra Statens vegvesen. I Oslo var det hele 69 prosent som kjørte opp med automatgir i 2022.

Videre understreker Gregersen at de utslippsfrie kjøretøyene for alvor har inntatt trafikkskolebransjen.

I Norge er det registrert 3.035 skolebiler i Norge, og andelen elbiler øker – nær 80 prosent av nye trafikkskolebiler i 2022 var elbiler.

– Det er ingen grunn til å lære seg å kjøre bil med gammel teknologi, legger Gregersen til.

43 prosent i Hammerfest kjørte opp med automatgir i 2022, ifølge tall fra Statens vegvesen. Foto: Norges Trafikkskoleforbund

Anbefaler automatgir

I Hammerfest var det 288 som tok sertifikatet i 2022. Av disse valgte 124 å kjøre opp med automatgir, det utgjør omtrent 43 prosent.

Eli Kristine Moe hos Elis trafikkskole, forteller at hun råder de fleste til å velge automatgir.

– Noen har en spesiell grunn til å kjøre manuelt gir, som at foreldrene har det eller til jobb. Enkelte bedrifter har små varebiler med manuelt gir, men det er såpass få, sier hun.

Moe anbefaler at man velger det man har tilgang til å kjøre.

– Jeg anbefaler alltid at elevene kjører mest mulig hjemme, bortsett fra det ser jeg ingen grunn til å kjøre opp med manuelt gir, sier hun.

Hun peker også på at nye biler som lages kommer med automatgir.

– Jeg var på utkikk etter ny bil med manuelt gir, men de fleste sier at det ikke er vits å kjøpe, og hvis man skal ha det må man kjøpe en eldre modell. Bare hør med bilverksteder, det er nesten ikke å oppdrive, sier hun.

Girstangas tid kan være forbi. Elbiler og andre moderne biler har ikke manuell giring. Foto: Norges Trafikkskoleforbund

– Må være ekstra nøye

At flere stryker oppkjøringen med automatgir, var ikke Moe klar over.

– Det er i utgangspunktet litt merkelig. En grunn til at jeg synes det er fint med automatgir, er at det retter fokuset der det trengs. Med manuelt gir blir det mye fokus på det tekniske og bilbruken, når man gjerne vil ha fokuset på trafikksikkerheten. At flere stryker med automatgir er litt rart, sier hun.

Selv har trafikkskolelæreren bare hatt automatgir i underkant av ett år.

– Jeg kjøpte bil med automatgir fordi jeg fikk flere og flere forespørsler om det. Men flesteparten vil fremdeles kjøre manuell hos meg. Men hvis de spør så anbefaler jeg alle å kjøre med automat.

– Tror du at man trener mer på å kjøre når man kjører med manuelt gir?

– Trafikkopplæringa er lagt opp i flere trinn. Et trinn handler om teknisk opplæring, og den trenger du mer av dersom du kjører opp med manuelt gir. Selv om det er fokus på det tekniske, oppholder du deg i trafikken. Jeg tenker at man må være ekstra nøye med den tekniske opplæringen, selv om man kjører automatgir. Det kan være man ser litt for lett på det, men jeg var ikke klar over at det var så høy strykprosent, sier hun.

Daglig leder hos Hammerfest Auto, Tor Inge Karlstad, forteller at noen vil ha bil med manuelt gir basert på tidligere hendelser eller preferanse, men det er få. Foto: Bjørn Egil Jakobsen

Nesten ingen vil ha manuelt gir

Daglig leder hos Hammerfest Auto, Tor Inge Karlstad, bekrefter at flertallet kjøper bil med automatgir.

– Det er nesten så jeg kan telle på en hånd hvor mange som vil ha bil manuelt gir. Det er noen, men veldig, veldig få, sier han.

Han peker på at flere velger nyere biler.

– De nyere modellene kommer nesten alle med automatgir. I tillegg er det elbiler som alle har automatgir, sier han.

Ifølge Norges Trafikkskoleforbund er andelen elbiler i trafikkskolebransjen på stigende kurs. I 2022 var hele 8 av 10 nye skolebiler en elbil.