Hammerfestingen

Slutt etter over ti år med Villa Kulla:

– Håper vi fortsatt skal ha liv i byen

Åse-Marie Holmgren legger inn årene etter over ti år bak disken på Villa Kulla. For henne var kundene det beste med jobben. Foto: Brita Bølgen

Villa Kulla har i mange år vært en fast og fargerik del av bybildet. Nå legger Åse Holmgren inn årene, men hun tar med seg mange gode minner fra butikkdriften.

Hammerfestingen
Hammerfestingen AS

Publisert:

Annonse
Annonse
Annonse

Siste innspurt har vært en hektisk tid for Villa Kulla, men Holmgren har tatt det på strak arm. Med mange års erfaring fra og engasjement for butikkdriften er det vemodig å skulle ta farvel.

– Å drive butikk er ikke en jobb, det er en livssstil. Altså, det er virkelig ikke en åtte-til-fire-jobb. Du må like det, sier Holmgren med like mye formaning som begeistring i stemmen.

– Det beste er kundene

Hun har, sammen med gode kolleger, drevet butikken på Nissen-senteret i over ti år.

– Jeg har stortrivdes, og jeg synes det har vært skikkelig gøy. Nå til sommeren hadde vi drevet her elleve år, sier Holmgren.

Holmgren håper at Hammerfest fortsatt skal ha lokale butikker og liv i byen, selv om hennes butikk forsvinner. Foto: Brita Bølgen

– Hva har vært det beste med å drive butikken for din del?

– Det beste er jo helt klart kundene, uten tvil. Du treffer på masse folk, og jeg har hatt gode kolleger også på tvers av butikkene.

– Dere har jo så mye rart

Med det som må kalles en godt og blandet butikk har Holmgren utmerket seg hos kundene. For enkelte kunne den lille butikken virke som den hadde absolutt alt.

– Vi har hatt veldig mye forskjellige ting, og det er det kundene legger merke til. Jeg har hatt folk som har kommet og spurt «har du dette eller dette» fordi «dere har jo så mye rart», sier Holmgren med en liten latter.

– Vi er jo en nisjebutikk, uten tvil, legger hun til.

– Men allikevel har kundene tenkt at dere har det utroligste?

– Ja, og det er jo ikke så rart heller, det var jo derfor vi valgte det navnet vi valgte. Vi valgte det navnet fordi det gir assosiasjoner til Pippi Langstrømpe, og da vet du aldri hva du finner, forklarer Holmgren.

– Hvor mye skal man tørre?

Men nå er altså reisen ved veis ende, og Holmgren er i gang med å selge ut resten av varelageret.

– Jeg håper å få solgt ut alt som er her nå. Etter at vi annonserte at vi legger ned har det vært ganske hektisk her, sier Holmgren.

– Hva er grunnen til at dere velger å legge ned?

– Da pandemien kom ble det noen vanskelige år. Hurtigruten forsvant under pandemien, og nå bygges ny havn og den er flyttet over til Fuglenes. Vi hadde en stor del av omsetningen vår fra Hurtigruten. Og de som handlet hos oss var ikke turistene, men de ansatte, forklarer Holmgren.

Fremtidsutsiktene har også hatt vekt i vurderingen om å drive videre eller ikke.

Etter at butikken kunngjorde nedleggelsesplanene har det vært hektiske dager i butikken. Holmgren håper på å selge ut så mye som mulig av varebeholdningen. Foto: Brita Bølgen

– Nå ligger Hurtigruten på andre siden av byen, og der blir den jo en stund. Og så tenker jeg at det ikke er så lyse utsikter for økonomien fremover. Det er høye renter, dyr mat, dyr strøm, alt blir dyrere. Så hvor mye vil folk handle fremover? reflekterer butikkeieren, og fortsetter:

– Og ikke minst er det jo netthandelen, som øker år for år. Kanskje det er det som er fremtiden, kanskje vi ikke skal ha butikker mer? Så da tenker jeg, hvor mye skal man tørre, egentlig?

– Håper vi fortsatt skal ha butikker

På spørsmål om hun håper å få etterfølgere til sin nisjebutikk inntar Holmgren et bredt perspektiv, og tenker på hvilke roller byrommet skal fylle for innbyggerne i Hammerfest.

– Jeg håper jo at byen ikke blir tom for butikker. Jeg håper at vi fortsatt skal ha og at folk støtter lokale butikker. Det er jo viktig. Hvis vi skal kunne ha møteplasser og hvis byen skal være en koselig by så trenger vi både uteplasser og butikker, og folk i byen ikke minst, sier hun.

– Vi kan ikke alle bare sitte foran datamaskinen, avrunder den engasjerte butikkeieren.