Hammerfestingen

Fortviler over mangel på båttilbud:

– En forferdelig nedtur for oss

– For meg er det frihet å være her ute, sier Jan Harald Lorentsen som ikke kunne tenkt seg å bo noe annet sted enn akkurat på Langstrand. Foto: Jonathan Jæger

I 2002 begynte Jan Harald Lorentsen å bygge sitt nye hjem på Langstrand. Fire år senere sa han opp jobben som bilmekaniker, og i 2007 flyttet han til Sørøya hvor han startet egen bedrift.

Hammerfestingen
Hammerfestingen AS

Publisert:

Annonse
Annonse
Annonse

Sammen med kona Julia har han også hus i byen, men det er på Langstrand han trives best.

– For meg er det frihet å være her ute, og hun er likedan. Får hun være en uke eller to alene så er hun glad. Vi er heldigvis skrudd sammen sånn at vi ikke trenger være oppå hverandre hele tiden, sier Lorentsen.

På Sørøya startet han egen båtslipp.

– Jeg tenkte at jeg ikke kunne stå i løsemidler resten av arbeidslivet, så jeg sluttet bare og begynte her. Jeg solgte huset i Rypefjord og flyttet hit, og det angrer jeg altså ikke på i det hele tatt.

På Langstrand er det i dag fire fastboende. Foto: Jonathan Jæger

Fire fastboende

I dag er det fire fastboende på Langstrand.

– Var det flere fastboende da du flyttet hit?

– Nei, det har bare vært Irene og Egil Johannesen, men på sommeren er det liv i alle husene innover, sier Lorentsen.

Kundene hans er i all hovedsak fra Hammerfest-området.

– Men i år har jeg hatt fire båter fra Nuvsvåg, for det prates. Også har jeg jo forholdsvis greie priser, i tillegg til at jeg er veldig fleksibel. Kommer man med båten sin i helga, så tar jeg den opp da og.

– Det høres ut som en veldig fleksibel jobb?

– Ja, og det er jo sånn at hvis jeg ikke ønsker å ha noe arbeid en helg, så tar jeg ikke det. Det er utrolig behagelig, sier Lorentsen.

På Langstrand driver Jan Harald Lorentsen «Langstrand Maritime Service». Foto: Jonathan Jæger

Krabbefiske

I tillegg til å drive slipp reiser Lorentsen også på fiske.

– Jeg var på krabbefiske nå, og jeg fisket vel litt over halve kvota, men det var veldig dårlig med mye smått, forteller han.

Kona hans jobber i Tyven barnehage.

– Hun holder på med fagbrevet nå, sier Lorentsen.

– Hvor ofte er hun her ute da?

– Det blir i hovedsak i helgene, men det gjør ingenting for jeg har så mye å gjøre her at for min del blir det aldri kjedelig. Det er mer kjedelig i Hammerfest. Er jeg tre dager i byen så begynner jeg å kjede meg, sier han og ler.

Tidligere i år gikk det et stort ras på veien mellom Langstrand og Lotre. Foto: Jonathan Jæger

Steinras

Det har blitt mer utfordrende å bo på Sørøya etter at fylkeskommunen besluttet å kutte i båtrutene.

– Reiser du mye med lokalbåten?

– Jeg reiser stort sett med egen båt, for det er jo håpløst sånn som det er nå. Reiser jeg herfra torsdag ettermiddag, så kommer jeg meg jo ikke ned hit igjen før i verste fall neste torsdag siden veien fra Lotre er sperret av ras, sier Lorentsen.

For på veien mellom de to bygdene gikk det et stort ras tidligere i år.

– Før det hadde man jo muligheten til å benytte seg av båten derfra. Var været fint var det bare å kjøre med firehjuling til Lotre, også kunne man ta båten derfra. Da kunne jeg egentlig reise hver eneste dag nesten, for det er bare tirsdager det ikke er båt til Lotre. Så det var jo en forferdelig nedtur for oss å miste båtanløpene, sier Lorentsen og fortsetter:

– Og jeg tenker på at når du sitter her i vinduet og ser at båten går forbi og enda lenger inn i fjorden, så er det jo galskap. Står jeg på kaia er det nesten så jeg kan se hvem som er ombord.

Jan Harald Lorentsen ombord i båten «Hanna Marie» som har samme navn som datteren hans. Foto: Jonathan Jæger

– Hører ingenting

Lorentsen sier han ikke forstår regnestykket til fylkeskommunen.

– Det er snakk om store summer for dem for å gå til kai her i tillegg til Lotre. Jeg skjønner det ikke. Reiser det folk hit så betaler de jo billett både til og fra, sier han.

Han synes det er frustrerende å ikke få informasjon fra hverken fylket eller kommunen.

– De gangene jeg har vært i kontakt med kommunen er det jeg selv som har ringt. De lover at vi skal få beskjed, men jeg hører ingenting.

Han forteller om opplevelser hvor politikere har blitt overrasket når de har fått vite at han har bedrift i bygda.

– Jeg har vært oppe i MU med søknad for å få godkjent alt dette, og likevel vet de ikke at jeg er her. Så det er jo bare bevis for at utenfor moloen i Hammerfest så er vi sikkert bare noen maskuka når vi ringer dem, sier Lorentsen.

Her drar Jan Harald Lorentsen opp rundt 40 båter på en sesong. Foto: Jonathan Jæger

Rassikring

– Hva tenker du at du skulle hørt?

– Nei det er for eksempel den veien. De har jo en dialog med bygdelagene, men jeg er ikke med der. Og det er ikke bare raset. Jeg måtte ringe ordføreren og da snakket vi lenge. Da etterlyste jeg informasjon om alt som skjer, og da nevnte han at det er jo ikke bare raset. At de må sjekke hele fartsåra på veien, for det kan jo begynne å komme stein der, sier Lorentsen.

Han blir bekymret over tanken på om hele veistrekningen trenger rassikring.

– Da nevnte jeg at om de ser for seg at de ikke får ryddet og åpnet veien, så må de få båten tilbake til bygda så vi har en mulighet.

Jan Harald Lorentsen stortrives i huset sitt på Langstrand. Foto: Jonathan Jæger

– Føler meg som en maspeis

Han påpeker at mangelen på vei gjør det vanskelig også for turgåerne som skal gå Sørøya på langs.

– Nå må de over Skillefjellet, og det er vel bare de hardeste som går der. Før var det masse her, det er det ikke nå, sier Lorentsen.

– Før var det mange som kom nordfra og avsluttet her før de tok lokalen enten over til Lotre eller til Hammerfest, legger han til.

Igjen påpeker han at han savner informasjon.

– Jeg føler meg som en maspeis som driver på og ringer kommunen og ikke får noe vettig svar fra de. Jeg etterlyser kommunikasjon. Jeg sier ikke at de må gjøre noe her, for det er deres vurdering, men vi må i alle fall få vite hva som skjer, sier Lorentsen og fortsetter:

– Jeg blir aldri forbanna i den forstand, men jeg blir jo irritert. De kunne jo ha ringt eller skrevet en mail og sagt «beklager, dette tar litt tid, vi må finne ut mer om raset. Eventuelt kanskje vi kan få båtene tilbake», men det er ingen info. Det har så mye å si, og spesielt når man drifter sånn som dette her. Mange kom med båtene sine hit og lot de være igjen mens de selv tok lokalbåten tilbake til byen, men det går jo ikke nå.

Jan Harald Lorentsen har aldri angret på at han flyttet ut til Langstrand på Sørøya. Foto: Jonathan Jæger

– Stortrives jo her

På det meste har han hatt 43 båter oppe på slippen i løpet av en sesong.

– Det er jo stort og smått. Jeg bunner, skifter sink også bygger jeg jo litt karr og sånt til fiskebåtene. Motorer og gir og sånt har jeg styrt unna i alle år, det orker jeg ikke holde på med. Det blir for krevende med tanke på deler, spesielt nå som det er så vanskelig å få ting fra byen. Hvis jeg skal gå over med sjarken bruker jeg tre timer bare i kjøring, så da bruker du jo en hel dag bare for å få tak i kanskje en kontakt eller ei pakning. Tidligere kunne du bare ta en telefon til maskinforretninga, også heiv de det på båten så du hadde det på kaia her om ettermiddagen, sier Lorentsen.

– Man må vel kanskje trives ganske godt for å klare å stå i dette?

– Ja, jeg stortrives jo her. Ikke for å skyve hyttefolket til sides, ære være dem for at de er her ute, men du kan jo ikke forvente å ha ei båtrute hver dag til Langstrand for hyttefolk. Det skjønner man jo. Men jeg føler jo at vi ikke blir tatt vare på i det hele tatt.

Skal Jan Harald Lorentsen gå med egen båt inn til Hammerfest tar det rundt en og en halv time hver vei. Foto: Jonathan Jæger

– Kommer til et metningspunkt

– Jeg har sendt kartbilder av fjorden, retningen på båtruta og hvordan den går inn her og bilder av raset til fylket, men jeg har ikke fått noe svar, sier han.

Og han har etterlyst svar flere ganger.

– Sist for et par uker siden, og da var det bare unnskyldninger. Hun kunne ikke svare for det var en annen som hadde den saken. Men det kan jo ikke være bare en som jobber med alt, det må jo være møter på slikt hvor de tar opp sånne saker. «vi får se hva vi får til» er det man får som svar når man ringer, sier Lorentsen.

– Så du har prøvd å kontakte både kommunen og fylkeskommunen?

– Ja, i kommunen har jeg vært i kontakt med både tidligere ordfører, nåværende ordfører, rådmannen og han som jobber med veien. Det er greit å prate med dem, men så hører man jo ikke noe mer. Jeg tror jeg har snakket med tre-fire forskjellige mennesker i forbindelse med den veien. Det blir sånn at du kommer til et metningspunkt, også orker du til slutt ikke mer, sier Lorentsen.

Det var en blid Jan Harald Lorentsen som fraktet Hammerfestingens journalister over fra Langstrand til Lotre. Foto: Jonathan Jæger

Bekymret for flere rutekutt

På sommeren de siste to årene har Hammerfest kommune lagt inn ekstra midler for å opprettholde flere båtavganger på Sørøya til tross for at det er fylkeskommunen som har ansvar for samferdsel.

Lorentsen bekymrer seg for enda flere rutekutt.

– Nå skal det kuttes igjen, så i verste fall kan det jo være at vi mister båten helt til slutt. Og det er jo ikke sånn at jeg vil at den skal gå fast inn hit, men det må jo gå an med signalanløp. Så kan båten svinge over her de to-tre minuttene det tar hvis det er behov for det, sier han.

Han påpeker avstanden at avstanden mellom Lotre og Langstrand ikke er lang.

– Jeg kan forstå argumentet om at det koster hvis båten skal gå fra Hammerfest til Langstrand. Men når båten går fra Hammerfest til Akkarfjord og går forbi alle fjordhullene på veien til Lotre og tilbake til byen igjen, og her er jo den verste plassen med 400 meters avvik på båten. Han er jo inne i Langstrandfjorden og går enda lenger inn. Det er der jeg ikke forstår regnestykket, sier Lorentsen.

På Langstrand er det ikke renovasjon, så Jan Harald Lorentsen forteller at de er nøye på å sortere søpla riktig. – Vi får en kontainer i året til grovavfall. Matavfall hiver vi rett i fjæra og poff er det borte. Papir og annet brennbart brenner jeg i en gammel tank, forklarer han. Foto: Jonathan Jæger

– De løser alle problemer selv

– Dere er kanskje litt løsningsorienterte her ute?

– Ja, det må vi jo være. Jeg må i utgangspunktet kunne alt selv for å holde på. Det ser du med Einar og Ilona Røe i Sandøybotn også. De løser alle problemer selv. Nå har han til og med kjøpt seg en stor pram som han bruker til å frakte diesel og varer, og endatil har han båten som kommer alle dager utenom tirsdag til Lotre. Men selv den klarer ikke å dekke alle hans behov, sier Lorentsen.

Han påpeker at det ikke skal være sånn at kommunen skal måtte opprettholde båtrutene.

– Det blir jo også for dumt. Det er jo en fylkesadministrasjon som får penger fra staten som skal dekke opp de her tingene. At de driver på og sløser bort pengene det er jo ikke vårt problem. De brukte like mye på dåpen av «Hollendaren» som Hammerfest kommune brukte på å opprettholde ruta her i sommer. Og sånne ting provoserer jo folk. Jeg har jo selvfølgelig valgt selv å bo her ute, og jeg forlanger ikke båt hver eneste dag, men hva er problemet om den er på signal? Den kommer jo ikke hit hvis den ikke blir tilkalt, sier Lorentsen.

– Enhver øymann må ha en gravemaskin, det er viktig. Søkki den har jeg hatt mye bruk for, sier Jan Harald Lorentsen. Foto: Jonathan Jæger

– Hjelper jo ikke

– Vi har tidligere snakket med både fylkesråd for samferdsel Agnete Masternes Hanssen og ordfører Terje Wikstrøm om det er aktuelt med en ny runde hvor fylket blir med på en rundtur på Sørøya. Om fylkesråden kom på besøk, så hadde du vel vist henne rundt?

– Ja, selvfølgelig. Men de har jo vært hele administrasjonen på den reiseruta, og det hjelper jo ikke. Man går seg tom til slutt. Man føler man bruker så mye energi på ting du ikke får gjennom, det skjer ingenting, sier Lorentsen.

– Hvor lenge tror du at du holder ut sånn det er i dag?

– Nei altså for min del så er jeg jo pensjonist og kan begynne å ta ut pensjon og alt. Også har jeg jo egen båt, og det virker som om det er det de er ute etter, at man skal klare seg selv, sier han.

– Men det må vel være litt risiko å gå til byen med liten båt for eksempel på vinterstid?

– Ja, det er jo det.

Verksted må man ha når man driver egen slipp. Foto: Jonathan Jæger

Ikke med i forslag til driftsbudsjett

I rådmannens anbefaling til driftsbudsjett er ikke raset på veien mellom Langstrand og Lotre tatt med.

– Men det ligger som et tiltak hvor politikerne kan velge dette om de ønsker det, sier assisterende rådmann, Gunnar Lillebo.

– Forstår du at det er frustrerende for innbyggerne på Langstrand å sitte uten informasjon om hva som skjer?

– Det er forståelig i den sammenhengen her, men først må vi vite om politikerne vil bevilge penger til dette før jeg kan gi noen informasjon. Før den tid er det beklagelig ikke noe svar å få. Det vil si at i midten av desember vet jeg hva kommunestyret beslutter, sier Lillebo og legger til at han ikke har noe problem med å forstå frustrasjonen:

– Men det er ikke administrasjonen som bestemmer dette.

Det har ikke lyktes avisa Hammerfestingen å få en kommentar fra fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen.